Wednesday, November 7, 2012

Perjuangan menentang penindasan.


Kunta Kinte adalah mungkin salah satu generasi yang paling dikenal pasti hamba pertama, kerana gambaran beliau dalam Akar novel Alex Haley. Haley mendakwa bahawa dia adalah keturunan dari Kunta Kinte, ahli suku Mandinka di Gambia, Afrika, yang telah ditangkap dan diperhambakan sebagai lelaki muda. Apabila sampai AS, nama Kunta Kinte ditukar kepada Toby.

Walaupun Akar sebahagiannya fictionalized, perdebatan Haley bahawa Kunta Kinte adalah saudaranya telah sepatutnya menjadi satu yang benar. Terdapat sebenarnya telah menjadi pertikaian yang besar tentang perkara ini. Penyelidikan ke atas hamba bernama Toby, dan penyiasatan griot, seorang penyair lisan Afrika, yang memberitahu Haley tentang Kunta, telah membawa kepada penelitian serius tuntutan Haley. 

Nampaknya bahawa seorang hamba bernama Toby mungkin tidak bapa Kizzy, kepadanya Haley boleh membuktikan hubungan. Beliau mungkin telah meninggal dunia lama sebelum Kizzy telah diilhamkan. Ia juga mencabar untuk membuktikan bahawa Kunta Kinte menjadi hamba yang bernama Toby.


Walaupun kemungkinan bahawa Kunta Kinte tidak pernah wujud, sebagai simbol pengalaman hamba ditangkap, Kunta Kinte menetap ke dalam fikiran rakyat Amerika. Terutama apabila adaptasi miniseries Akar disiarkan pada tahun 1977, Kunta menjadi simbolik nasib hamba, maruah manusia, dan kekejaman perhambaan. Secara khususnya, Kunta diseksa kerana enggan memberi nama Afrika atau respons kepada Toby nama. Adegan ini bangun banyak dalam sektor awam Amerika untuk apa yang ia mungkin bermakna untuk diperhambakan, dan menimbulkan dialog mengenai sifat perhambaan dan kerosakan yang dilakukan untuk generasi Amerika Afrika.


Kisah Kunta Kinte sebagai Haley memberitahu, bermula dengan kelahirannya di pertengahan abad ke-18, di Juffure, Gambia. Kunta adalah anggota suku Mandinka, satu suku berpusatkan kebanyakannya Islam. Kunta ditangkap pada 16, dan mesti membuat perjalanan yang dahsyat di atas kapal hamba ke Amerika Syarikat. Sepanjang jalan, ramai sahabat baginda mati penyakit dan rawatan miskin. Apabila tiba di Amerika Syarikat, John Waller membeli Kunta Kinte untuk menggunakan dia di ladang di Virginia.

Keengganan Kunta diulangi untuk menjawab kepada Toby nama dia mendapat hukuman atas hukuman, dan dia cuba beberapa kali lari. Apabila dia ditangkap untuk kali keempat, sebagai hukuman, kakinya dipotong supaya dia tidak boleh berjalan lagi. Dia kemudiannya dijual kepada saudara Waller, dan bertemu Belle, isteri masa depannya. Kunta mempunyai seorang kanak-kanak bernama Kizzy, dengan Belle.

Kepentingan Kunta Kinte, mengikut Haley adalah bahawa dia telah diajar, boleh membaca dan menulis, dan dia mengesankan apabila hamba sekelilingnya kemuliaan menjadi percuma, keperluan untuk kembali kepada asal usul Afrika, dan pembangkang berterusan kepada perhambaan. Walaupun pembangkang ini terus mendapat hukuman menyeksa Kunta Kinte, dia mengekalkan rasa identiti Afrika, yang beliau pasti Kizzy anak perempuannya. Untuk Haley, fakta ini adalah yang paling penting. Rasa yang datang dari beberapa tempat, yang diperhambakan walaupun sekali bebas, dan ketabahan dalam memegang impian kebebasan kekal tema biasa dalam Akar.

Sama ada atau tidak Kunta Kinte benar-benar adalah moyang Haley adalah agak tidak penting. Kisah Kunta dikenali, dan cerita Haley, yang begitu meluas membaca, dan kemudian ditonton oleh keratan rentas besar orang awam Amerika dibuat sebenar keadaan dahsyat perhambaan dengan cara yang tidak pernah diuruskan sebelum. Akhirnya, Kunta Kinte adalah hampir kiasan dalam alam semula jadi. Beliau adalah setiap hamba ditangkap melancarkan perjuangan menentang penindasan yang jauh lebih kuat daripada dirinya sendiri.

No comments: