Thursday, November 29, 2012

Najib dan Hishamuddin sedang di 'balun' dan dimalukan?

Punah. itulah kata-kata yang sedang berlegar di setiap warung dan coffee house sekarang apabila dua isu besar terpapar dimedia altenative berhubung isu Bekas Ketua Polis Negara dan Seorang ahli perniagaan terkaya di Malaysia.

Isu yang didedahkan oleh Ahli perniagaan Deepak Jaikishan berhubung penglibatan beliau membayar keluarga Datuk Seri Najib Abdul Razak sejumlah yang tidak didedahkan untuk campurtangan perdana menteri bagi membolehkannya menjadi satu pihak dalam satu perjanjian projek Kementerian Pertahanan. Heboh sekarang kerana dikaitkan juga dengan Kes Pembuhunan Altantuya.

Manakala bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassa pula semasa bercakap dalam satu sidang akhbar di Petaling Jaya, mendakwa bahawa pasukan polis semasa di bawah pimpinannya berdepan dengan campurtangan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein. pernah memberi arahan terus kepada pegawai-pegawai junior dan seorang ketua polis daerah tanpa pengetahuannya.


Oleh itu, katanya, beliau memberitahu Hishammuddin mengenai Seksyen 4 (1) Akta Polis (1967, yang menyatakan bahawa arahan dan kawalan pihak polis adalah oleh IGP dan bukannya menteri.


Perkara ini tentunya akan memberi kesan perbincangan terhadap pasukan polis dan Perdana Menter kerana pendedahan ini berlaku dimana pengikut UMNO sedang berhimpun di PWTC yang tentunya akan berbincang isu2 yang berkaitan dengan negara dan pemimpin.

Sesuai dengan Persidangan Agong UMNO, bolehlah dilihat apakah ada diantara perwakilan UMNO sanggup bertanya kepada Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri terhadap isu yang disabitkan terhadap mereka.

Apakah kenyataan Deepak dan Musa Hassan itu adalah fitnah dan sengaja diadakan semata-mata untuk memalu dan mengaibkan Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO dan Menteri Dalam Negeri yang juga Naib Presiden UMNO diwaktu UMNO sedang bersidang. Tidak berjaya Persidangan UMNO kali ini sekiranya isu yang dikaitkan dengan pemimpin besarnya tidak diperjelaskan kepada rakyat jelata.

Biasanya persidangan Agung UMNO berjalan dalam keadaan tulus dan ikhlas, walaupun nampak terarah kepada membodek pemimpin tapi pemimpin juga ditegur dan ditanya sekiranya ada isu-isu yang boleh menjejaskan sokongan dan kepercayaan rakyat kepada UMNO.

Apakah Musa Hassan dan Deepak,sengaja mahu bercakap tanpa bukti. Atau ramai lagi dikalangan pemimpin UMNO sedang bergembira dibelakang Musa Hassan dan Deepak apabila isu ini didedahkan semasa perwakilan UMNO diseluruh Malaysia sedang berhimpun. Apakah perlu satu siasatan dilakukan terhadap tuduhan tersebut kerana ia melibatkan intergriti Kerajaan dan diri orang yang dituduh.


Kini perwakilan UMNO yang ramai, dihidangkan dengan dua isu yang cukup mengemparkan, isu ini bukan main-main, ianya perlu jawapan dan penjelasan oleh dua orang sepupu itu. 

Dalam UMNO semuanya mungkin.

No comments: