Tuesday, January 25, 2011

Apabila Pemimpin 'Main Wayang' !!!


Orang yang mengepalai satu satu organisasi atau jabatan itulah dinamakan pemimpin. Baik dalam jawatan politik atau kerajaan. Mereka ada tanggongjawab.

Tapi malangnya sesetengah mereka tidak mampu menjalankan tugas dan amanah dengan kesungguhan apabila berhadapan dengan masaalah yang patut diselesaikan.

Mereka mengambil mudah untuk tidak melayan sebarang permintaan dan pertolongan. Kadang-kadang mereka bermain 'wayang' untuk melarikan diri dari menyelesaikan masaalah.

Sebagai contoh. Pemimpim politik sentiasa mencari alasan apabila orang yang memerlukan pertolongan dan bantuan bukan terdiri daripada kroni atau penyokongnya. Banyak alasan yang diberi dan caranya mereka itu 'bermain wayang' dalam memberi jawapan dan keputusan.

Kadang-kadang jawapannya itu jelas ada pembohongan tapi mereka tidak merasa malu dan bersalah kerana dia adalah ketua atau pemimpin. Tapi apabila sampai kepada permintaan daripada kroni atau penyedapnya mereka boleh tolong walaupun tersasar dari peraturan biasa.

Amalan 'bermain wayang' dikalangan ahli politik sudah menjadi asam garam dalam kehidupan dikalangan mereka yang mementingkan kehidupan kemewahan. Penipuan dan Rasuah menjadi amalan hidup.

Sudah sampai masanya rakyat menghitung hari dan mematau dari detik perdetik bagi merubahkan para pemimpin yang sering bermain wayang bagi melindungi perbuatan salah laku mereka terhadap khalayak.

Apabila kuasa politik berubah tangan, barulah pemain wayang dikalangan pegawai tinggi kerajaan dapat ditukar dan diubah supaya mereka yang betul-betul berkhidmat untuk negara dapat hak mengikut haraki masing-masing. Tak ada lagi jenis diberi kesempatan menyambung perkhidmatan mengikut selera pemimpin politik yang boleh menjejaskan peluang orang lain naik pangkat.

Yang sedihnya apabila ada orang yang mampu dan boleh memberi perkhidmatan terbaik diketepikan kerana terdapat orang yang hampir dengan pemimpin tertentu tidak suka kepada seseorang itu dan pandai pula bermain wayang maka orang yang layak itu akhirnya tersisih.

Amalan ini sedang berlaku di KDN sekarang. Awasilah 'pemain wayang' itu kerana yang ruginya adalah Negara dan Rakyat.
Published with Blogger-droid v1.6.5

No comments: