Saturday, June 25, 2011

roda (tayar)

Apabila saya bertemu dengan rakan-rakan yang sudah bersara (pencen) semuanya berbahasa lemahlembut, berjalan pijak semut pun tak mati. Sunggoh berlainan cara dan hagasnya semasa menjawat jawatan yang berpangkat semasa bertugas.

Terutamanya mereka yang semasa tugasnya ada kuasa. Oh 'hagas sungguh' minta tolong dijebeh, kadang kadang tipu kita apabila tak mahu jumpa, ada dalam pejabat tapi suruh setiausaha kata tak ada, dosa pelawak dipermain dan dipersendakan.

Tak kira siapa,.yang hari ini ada kuasa tentu ada harinya hilang kuasa. Hari ini berpangkat esuk belum tahu. sama ada menteri, ksn, polis, atau siapa saja yang pasti satu hari kamu akan hilang kuasa.

Kalau mereka itu tidak buat baik semasa ada kuasa, besuk orang akan pandang mereka itu seperti tayar buruk tempat budak buat 'jamban' kencing dan berak' dan apabila rakyat tahu perangainya 'mulut manis jubur masam' mereka itu tidak diterima oleh masyarakat sepertilah 'anjing buruk kepala'.

Pengajaran yang harus direnung tentang kehidupan kita lihatlah gambar roda dan tayar yang tidak selalu diatas. Hari ini Allah beri kuasa mungkin esok hilang entah kemana terutama kepada pasukan polis d'raja malaysia, layanlah oranga dengan cara berhemah sesuai dengan slogannya.

Pengalaman mengajar kita. Jangan amalkan sayang bertompok.
Published with Blogger-droid v1.6.8

No comments: