Thursday, June 16, 2011

Tindakan Imigresen Johor itu betul.

Dato' Alias Ahmad, Ketua Pengarah Imigresen Malaysia bersama Menteri dan Timbalan Menteri Dalam Negeri.

Apa besar sangatnya isu 'ketuk ketampi' yang diarahkan oleh Pegawai Imigresen terhadap dua orang perempuan Cina Singapura ketika ditahan kerana telah terbukti perempuan itu telah mencerobah negara kerana tidak ada dekumen yang sah. Sehingga Menteri terpaksa bercakap.

Berita seolah-olah Pegawai Imigresen tidak berlaku adil terhadap dua orang perempuan Cina itu tersiar dan tersebar menyebabkan Ketua Pengarah Imigresen Malaysia, Dato' Alias Ahmad membuat kenyataan bahawa prosedur penangkapan dan penahanan itu dilaksanakan dengan betul dan mengikut undang-undang Malaysia. Tahniah Dato' Ketua Pengarah kerana cepat mempertahankan anakbuah.

Manakala Menteri Keselamatan Dalam Negeri iaitu Hishamuddin Tun Husein pula berjanji akan membuat penyiasatan terperinci berhubung lapuran akhbar mengenai dua orang wanita Singapura yag mendakwa mereka dibogelkan dan diarahkan melakukan ketuk ketampi ketika ditahan jabatan Imigresen minggu lalu.

Tindakan Pegawai Imigresen tersebut betul apabila mengarahkan warga asing yang masuk ke Malaysia tanpa dakumen yang sah dan mencurigakan terutamanya perempuan diminta berbogel membuat ketuk ketampi sekarang ini bagi mempastikan 'pengedaran dadah" melalui jalan darat dapat diintip.

Kita tak usaha cerita panjang, apakah resionalnya dengan diminta berbogel dan membuat ketuk ketampi kerana kita dapat mengetahui cara penyeludupan dilakukan melalui media, apa yang kita perlu bincang, cara isu itu menjadi perhatian, sama ada oleh media dan menteri sedangkan perkara sebegitu telah berlaku dizaman jahiliyah lagi.

Cara isu tersebut dibangkitkan boleh melemahkan kegharihan para pegawai Imigresen untuk memberi perkhidmatan terbaik terutamanya bagi menjaga pintu masuk supaya tidak bolos oleh mereka yang masuk tidak megikut peraturan dan membawa masuk barang haram seperti melarikan cukai dan dadah.

Menteri sepatutnya terus mempertahankan 'kebagusan' para pegawai Imigresen kerana dapat bertindak bagi menghalang pintu masuk diloloskan dan membuat pemereksaan dengan rapi walaupun menelanjangkan pesalah sama ada lelaki ataupun perempuan, Cina, Melayu ataupun India.

Apakah isu tersebut menjadi besar dan dapat perhatian kerana pesalah itu perempuan Cina dan Rakyat Singapura? walaupun telah terbukti kesalahannya memasuki negara kita secara haram. Dan tidak pernah berlakukah cara yang sama dibuat oleh pegawai penguatkuasa Malaysia bagi membuat penyiasatan terhadap pesalah. Tentunya ada bukan?.

Kesimpulannya, tak usahlah hirau soal dua orang perempuan Cina yang disuruh ketuk ketampi itu, mereka tak mahu datang ke Malaysia seumor hidup pun tak rugi, yang perlu diberi perhatian oleh KDN dan Jabatan Imigresen ialah terhadap pegawai-pegawai Imigresen yang lupa diri dan mengunakan kuasa dengan 'mengherdek' anak perempuan saya yang sedang menerima rawatan.

No comments: