Friday, October 15, 2010

Menjelang Perhimpunan Agong UMNO


Banyak perhatian yang hendak diikuti sekarang ini:-

  1. Kes Perbicaraan Anwar Ibrahim -Antara bebas atau penjara
  2. Persidangan Parlimen - Budget 2011
  3. Mesyuarat Agong Cabang Parti Keadilan Rakyat - Hancur atau bertambah mantap
  4. Kemelut Istana Kelantan - Nasib ayahnda, bonda serta anaknda anaknda
  5. Imigrasen - ISA dan jerung
  6. KDN Pemutihan - Yang haram dijadikan halal.
  7. Pilihanraya kecil - Galas dan Batu Sapi.

Dan banyak lagi isu-isu sampingan yang boleh dijadikan modal untuk berbual di kedai-kedai kopi sambil minum dan hisap rokok, berhujah untuk mencari jawapan sebenar yang akhirnya tidak ada kesudahan kerana siapalah mereka itu.

1. KES PERBICARAAN ANWAR IBRAHIM

Mahkamah akan memutuskan sama ada dakwaan Saiful itu benar ataupun tidak, sekiranya mahkamah menjatuhkan hukuman Anuar Ibrahim bersalah maka tentunya Anwar Ibrahim akan di pejarakan. Dalam usia sudah 62 tahun, malanglah Anwar Ibrihim terpaksa berpisah dengan isteri dan anak-anak yang usia sebegitu sepatutnya hidup disamping keluarga.

2. PERSIDANGAN PARLIMEN

Rakyat tertunggu, apa keajaiban akan diumumkan oleh YAB Perdana Menteri yang boleh menentukan supaya rakyat terus kemas memberi sokongan kepada kerajaan sehingga pihak pembangkan tidak ada ruang lagi untuk mengkritik kerajaan.

3. MESYUARAT AGONG CABANG PKR

Riuh kekecohan berlaku dalam pemilihan pemimpin di mesyuarat agong cabang sehingga menjadi seperti dipasar borong. Orang UMNO melihat kekecohan itu sebagai alamat bahawa PKR sudah menuju kehancuran, cita-cita Pakatan Rakyat untuk menawan PUTRAJAYA akan tinggal angan-angan. Satu petanda perebutan kuasa sedang berlaku, masing-masing pemimpin PKR sedang berebut untuk jadi Perdana Menteri walhal kuasa belum ada.

4. KEMELUT ISTANA KELANTAN

Sejarah yang sepatutnya tidak berlaku, sehingga kini sudah 12 orang ditarik anugerah dari JP hinggalah kepada Dato' dan DK dan ada kes di mahkamah. Ada orang suka melihat ada orang yang ditarik gelaran. Petang kelmarin ada seorang Dato' bersama isteri muda kerumah 'BOMOH' di Tanah Merah meminta sesuatu untuk dirinya supaya boleh mengkontrol seseorang.

5. IMIGRASEN

Sembilan orang kakitangan imigrasen dan orang awam ditangkap dan ditahan dibawah akta ISA kerana dengan sengaja dan rasuah meloloskan warga asing masuk ke negara ini secara haram. Puluhan ribu ringgit di kutip setiap hari. Rasuah kakitangan imigrasen itu tidaklah sebanyak mana kalau hendak dibanding kutipan atau jumlah wang yang terpaksa dibayar untuk mendapat 'kelulusan khas' membawa masuk pekerja asing, tapi tak ada pun penyiasatan dan tangkapan atau dikenakan tahanan ISA walaupun telah diberitahu. (Dato' Abdul Rahman Bakar, Timbalan Presiden PERKASA, tahu hal ini).

6. KDN & PEMUTIHAN

Pelik sungguh, orang yang masuk secara haram dan bekerja secara haram hendak diberi pengampunan supaya dapat tinggal dalam negara ini dengan selesa. telah saya tulis diblog ini kelmarin dan bacalah sehingga faham terutamanya ingatan Ketua Polis Negara.

7. PILIHANRAYA KECIL GALAS DAN BATU SAPI

Maklumat yang saya dapati sehngga kini UMNO ataupun BN belum boleh menang di DUN Galas lobi untuk menjadi calun BN masih berjalan. Begitu juga di Perlimen Baru Sapi, suasananya belum menentu bagi BN dapat mempertahankan kerusi tersebut, banyak isu dalaman di Sabah belum dapat dileraikan lagi. Nasib politik Ku Li bukan terletak manang atau pun kalah dalam pilihanraya kecil Galas, ianya tidak ada kena mengena dengan keputusan pilihanraya ini. Ku Li ada agenda sendiri dalam meletak dirinya dalam arena politik tanahair sehingga menjelang pilihanraya umum ke 13. Hari ini UMNO besok belum tahu.

UMNO dilihat kuat kerana sekarang ini ianya parti yang memerintah negara, ada kuasa dan ada banyak harta. Pemimpin UMNO meminta ahli-ahli parti supaya setia kepada UMNO, kenang jasa UMNO, berjuang untuk UMNO hendaklah diutamakan, elakkan berjuang untuk kepentingan peribadi. Hebat sungguh hebat seruan pemimpin UMNO.

Yang perlu ditanya, adakah pemimpin UMNO tahu bahawa ahli UMNO yang berjuang untuk parti UMNO tidak mengira penat dan lelah, habis tenaga dan harta tapi tidak pernah ditanya oleh pemimpin UMNO, masih bermayakah kamu?. Pemimpin UMNO kaya raya, hidup mewah tapi apabila ahli biasa yang meletakkan keutamaan parti dari segala-galanya, tinggal anak, tinggal isteri bagi lelaki dan tinggal suami bagi perempuan apabila minta sedikit pertolongan, layan pun tidak.

Pemimpin jenis apakah ini?

2 comments:

Mohd said...

Orang Melayu yg berada di akar umbi memang sedang resah dan merasa bimbang akan nasib dan masa depan keturunan Melayu di dalam senario politik Malaysia sekarang.
Pemimpin2 PAS yg diketuai oleh Nik Aziz tidak mahu bekerjasama dgn UMNO kerana kepentingan politik DAP dan PKR. PAS ni tak sedar yg PAS akan diketepikan saja bila DAP dapat berkuasa memerintah Malaysia ala PAP di Singapura. Tengoklah apa yg berlaku di Penang. Kenapa exco2 PAS dan PKR Melayu tidak bersuara dan hanya diam membisu seribu bahasa bila kaum Melayu dihalang utk berniaga dan dihalau dpd pulau itu dgn berbagai2 cara dan dalih oleh DAP.
Dlm diam2, kaum Cina dlm MCA, Gerakan dan PKR sedang berkompromi dan berpakat utk mengambil alih Putrajaya. Perlembagaan Malaysia akan dipinda oleh DAP. Hak keistimewaan kaum Bumiputera akan dihapuskan utk melaksanakan Middle Malaysia. Institusi raja-raja Melayu akan dihapuskan. Suara azan tidak akan lagi berkumandang di Malaysia.
Kaum Melayu dan Bumiputra akan mengemis di tanah air sendiri. Padan muka kerana kaum Melayu bodoh sombong tak mahu dengar nasihat akar umbi spt ini.
Melayu mudah lupa ........

PaKMie said...

Salam...

Bila baca blog Newkk terasa lega...napa tdk krg juga org tersumbat bila membaca blog abg yee? Utk sesuatu kebaikan terlalu sukar jika dibandingkan dgn mahu melakukan keburukan.Dunia hari ini asal ada kepertingan keburukan tersebut akan bertukar menjadi kebaikan amat berat tugas ini...