Monday, June 7, 2010

Mengapa?

Disitu ada Anwar Ibrahim, disitu ada ribuan rakyat.



anwar & rakyat

Biarpun sedang diaibkan diseluruh dunia, biarpun perbicaraan sedang dilangsungkan, biarpun semasa muda lagi sebagai seorang pelajar sudah kenal penjara, biarpun pernah dipenjarakan dan kini kakinya sedang menghitung hari, apakah akan ada lagi sisa usianya akan berada didalam penjara, tapi 'AURA'nya masih berbisa.

Baru-baru ini Anwar Ibrahim mengepalai ribuan rakyat menghantar memorendum kepada kedutaan Amerika bagi menzahirkan bantahan rakyat Malaysia terhadap tindakan biadab Kerajaan Israel kepada misi bantuan keamanan manusia di Gaza. Dihari yang sama ada satu pihak menganjurkan perhimpunan mengutuk Israel tapi rakyat yang hadir adalah terlalu sedikit.

Hari ini bermulanya persidangan Parlimen tentunya isu misi keamanan kemanusiaan ke Gaza akan diperkatakan oleh ahli-ahli Parlimen dan Kerajaan. Isu di Gaza bukan hanya soal isu ugama tapi soal isu kemanusiaan yang harus disokong oleh semua manusia diseluruh dunia tak kira mereka itu dari bangsa apa, keturunan mana dan apa anutan ugamanya, semua harus mengutuk terhadap kekejaman Isreal Yahudi itu.

Diparlimen kita mahu mendengar wakil rakyat dari Cina, India, Iban, Khadazan dan lain-lain bangsa bercakap bagi mengutuk kekejaman Isrela Yahudi itu dan menyokong tindakan Kerajaan Malaysia serta bersama-sama YAB Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak yang akan membawa usul mengecam tindakan kejam zoinis Israel Yahudi terhadap rakyat Pelastin dan membunuh misi keamanan ke Gaza.

Rakyat Malaysia kini merasa senang apabila melihat parti pembangkang dan kerajaan tampil memberi sokongan kepada rakyat Pelastin terutamanya di Gaza dan mengutuk tindakan ganas rejim yahudi itu dan mengharapkan usaha sebegini akan berterusan sampai bila-bila. Ini menunjukkan walaupun dalam politik pembangkang dan kerajaan bergeseran tapi nampaknya dalam isu kemanusiaan parti pembangkang dan kerajaan masih boleh tidur sebantal.



No comments: