Wednesday, June 30, 2010

Siapa biadap?


Walau pun pasukan Jepun tidak layak ke suku akhir bolasepak piala dunia tapi kemampuannya bertahan sehingga tamat masa tambahan itu menunjukkan pasukan yang dibina dapat menunjukan bagaimana satu team walaupun tidak kuat tapi dapat bertahan kerana semangat berpasukan.

Kalah tetap kalah walaupun dengan sepakan pinalti, itulah demokerasi dalam perlawanan bolasepak, begitulah dengan keputusan pilihanraya kecil di Selangor dan di Serawak baru-baru ini.

Hakikatnya, seperti yang telah disuarakan oleh YAB Perdana Menteri dalam ucapan beliau di perlimen semasa membentang RMK 10, beliau mengajak semua lapisan masyarakat tak kira fahaman politik hendaklah bersama dalam pasukan Malaysia bagi menjayakan kehebatan negara dimasa yang akan datang.

YAB Perdana Menteri mengambil contoh pasukan bolasepak sabagai pasukan kerja kerana sukan bolesepaklah yang dapat dijadikan iktibar supaya tidak berlaku ketirisan dalam menjayakan satu-satu rancangan negara.

Semuanya perlu kuat kerja, komited dan tidak cah keting, yang patut jaga gol, jaga gol lah dia jangan pula nak jadi pemain tengah nak sumbat gol, takut-takut nanti tersumbat gol sendiri. Begitu jugalah dengan Menteri, jagalah Kementerian masing-masing jangan ada Ketua Setiausaha lebih berkuasa daripada menteri akibatnya Kementerian tersebut akan jadi cacamarba.

Pelik dan bertambah pelik dan sulit sekiranya Menteri tak dapat membuat keputusan di Kementeriannya, Ketua Setiausaha boleh mengarahkan menteri agaknya untuk buat itu boleh dan buat ini tak boleh, tapi Ketua Setiausaha boleh buat apa saja dan Menteri terpaksa akur.

Wahai kerajaan negeri ku, kembalilah kepada asal yang mana menteri berkuasa penuh menjaga kementeriannya serta berkuasa membuat keputusan, jangan pula menteri terpaksa menunggu persetujuan Ketua Setiausaha baru boleh buat keputusan. Sekiranya ini berlaku maka kehendak YAB Perdana Menteri untuk mewujudkan satu pasukan yang kuat akan lumpuh.

Kerana Captain bola tak boleh buat keputusan sendiri untuk menyumbat gol kerana terpaksa dulu berbincang dengan penjaga gol, maka bola yang sudah berada dikaki disambar oleh pihak lawan akhirnya. Kalahlah pasukan itu dan begitulah akan terjadi kepada BN sekiranya menteri yang diamanah secara percuma oleh YAB Dato' Sri Mohd Najib tak mampu membuat keputusan sendiri dan sebenarnya tak tahu nak mengunakan kuasa yang ada ditangannya.

Apakah sengaja dilakukan hanya untuk digambarkan bahawa menteri itu bersih, sedangkan untuk kroninya Ketua Setiausaha terpaksa akur diatas kehendak menteri.

No comments: