Wednesday, June 2, 2010

Tok Pa' terlalu baik

Dato' Mustapha Mohamed
Kesibukan Dato' Sri Mustapha Mohammed (Dato' Pa) sebagai menteri perdagangan antarabangsa dan industri yang selalu keluar negara bagi menjalankan tugas membuat beliau tidak sempat berhenti lelah bagi mempastikan UMNO Kelantan akan bertaring dan dapat merampas negeri Kelantan dari gengaman oleh PAS.

Semua kegiatan harian beliau telah dimuatkan dalam facebook yang mana orangramai boleh mendapat perkhabaran tentang kegiatan beliau hari-hari sama ada menjalankan tugas sebagai menteri ataupun sebagai pemimpin parti.

Walaupun beliau berterusan menjalankan tugas dan tanggongjawab sebagai seorang menteri dan sebagai ketua UMNO Kelantan, beliau tidak kelihatan letih, bahkan selalu ceria semasa melayan orangramai. Dalam kepayahan mentadbir UMNO Kelantan beliau tetap akan mencuba dengan pendekatan semangat kekeluargaan dikalangan ahli-ahli Badan Perhubungan UMNO kelantan.

Cara beliau yang baik dan terlalu baik itulah yang menjadi penghalang kepada UMNO Kelantan untuk mengalahkan PAS di Kelantan kerana rakyat melihat UMNO tidak seriau untuk merampas Kelantan ditangan PAS kerana gelakat Bahagian yang tidak menampakkan kesungguhan untuk merapatkan barisan dikalangan ahli-ahlinya.


UMNO Bahagian Tanah Merah dan Rantau Panjang menjadi contoh bahawa UMNO tidak dilihat untuk bersatu tapi terlalu banyak berpolitik sesama sendiri. Tok Pa' telah memberi banyak ruang untuk pemimpin dan ahli UMNO Bahagian tersebut untuk bersatu dengan cara tidak banyak mencampuri urusan dalaman tapi kebaikan yang ditunjukkan oleh Tok Pa' itu tidak disambut dengan berhemah oleh UMNO Bahagian tersebut.

Sayang UMNO tidak dapat merealisasikan slogan "Bersatu kita teguh" sebaliknya masing-masing mengamalkan sikap 'biar sama saja" yang akhirnya PAS akan terus menjadi sebuah kerajaan yang tidak dapat ditumbangkan lagi.

2 comments:

exnavy said...

Jangan salah kan tok pa bila melibatkan umno kelantan.

Kalau pilih najib, muhyidin, harimau, singa, buaya ke sebagai pengerusi perhubungan kelantan,UMNO kelantan tidak kemana selagi puak puak pemimpin di peringkat bahagian umno tu bercakaran, cah keting sesama sendiri.

Sikap ketua bahagian di kelantan ni memang celaka orangnya, kecuali tok pa sahaja. Kenapa saya menyatakan demikian kerana "projek" yang dapat hanya di "kekoh" oleh kerabat ketua bahagian sahaja.

Pemimpin UMNO kelantan seringkali berkata " baik aku perabih duit bahagian untuk kepentingan diri dan kroni aku" kalau aku labur duit untuk rakyat pun belum tentu lagi boleh menang bila mengundi.

Jadinya maka sicelaka lahhanat ni akan menggunakan kesempatan yang ada untuk membaham projek selagi ada.

contoh yang paling mudah ialah ketua penerangan umno kelantan, apa yang bahagian beliau laksanaka untuk menaikan semangat rakyat/pengundi di bahagian beliau? hanya belanja makan untuk PPM puak puak dia sahaja. Perlantikan pegawai PPM peringkat DUN pun lintang pukang, nampak sangat nak cah keting sesama pemimpin agar tidak melawan beliau merebut ketua bahagian dalam masa terdekat ini.. memang celaka lah wahai ketua penerangan umno negeri...

Saya sanjung kepada TOK PA sahaja di kelantan

Unknown said...

mana royalty minyak tok pa.