Thursday, June 17, 2010

Dua dalam Satu.

maaf! tersilap posting gambar, tapi ok lah tu' hebat sama Sultan Burnei?

Sultan Hassanal Bolkiah, Sultan Burnei telah menceraikan Azrinaz Mazhar Hakim yang telah dikahwininya selama 5 tahun dan dikurniakan dua orang cahaya mata, seorang lelaki dan seorang perempuan, sebabnya tidak ada siapa yang tahu secara rasmi dan yang menjadi tandatanya kenapa semua bintang kebesaran yang dianugerahkan kepada Azrinaz ditarik semuanya.

Apakah tahun ini, tahun penarikan bintang kebesaran dan gelaran kerana terdahulu daripada ini berlaku di negeri Kelantan dan Johor. Itulah putaran dunia tidak ada yang kekal seperti janji Tuhan kepada umatnya, begitu juga perceraian ianya berlaku bukan saja kepada rakyat biasa dan artis ia juga berlaku kepada pemimpin dan sultan ada yang terpaksa ke mahkamah dan ada juga berlaku suka sama suka. Itulah takdir.

Orangramai sedang menanti kabar berapa banyak wang dan harta yang akan diperolehi oleh Azrinaz kerana semua orang tahu Sultan Burnei adalah Sultan yang paling kaya didunia lagi pun pernah berlaku Sultan Burnei telah menceraikan isterinya dan jandanya telah mendapat begitu banyak wang dan harta.

Apakah Azrinaz akan menjadi janda paling kaya nanti dan apakah setelah cukup edah Azrinaz akan mengakhari zaman jandanya dan siapakan lelaki yang bertuah nanti yang akan dipilih oleh Azrinaz atau Azrinaz akan terus menjanda sampai ke akhir hayat. Walau bagaimana pun semuannya itu telah tertulis kemana Azrinaz selepas ini.

Perceraian berlaku di Burnei tapi hujan dengan guruh yang kuat dan kilat berlaku di Kota Bharu Kelantan sehingga feistal Kelantan yang sepatutnya dilangsungkan dalam suasana gilang gemilang telah bertukar menjadi malaputaka yang dahsat.

YAB Dato' Najib tak ada dimajlis, YAB Tok Guru Nik Aziz berserta ahli Exco dan Setiausaha Kerajaan Negeri juga tidak ada, dengarnya berlaku peristiwa yang malang kerana hanya Tok Guru Nik Aziz tidak dijadualkan berucap pada majlis tersebut, oleh kerana itulah Kerajaan negeri telah menarik diri dari menghadiri majlis tersebut.

Bagus juga peristiwa ini berlaku, sekurang-kurangnya akan menjadi pengajaran supaya dalam perjuangan itu usahlah nak bersendiwara, buat apa dalam satu majlis perasmian ada dua orang yang akan berucap hanya untuk menunjukkan gambar bahawa diantara mereka tidak ada apa-apa masaalah dan selepas daripada itu mereka membelasah antara satu sama lain.

Dalam hal ini saya kira Dato' Mustapha Mohamed tidak salah dan tidak hipokerit bagi menjaga nama baik pemimpin negara dari dibelasah dihadapan muka kerana sudah tentu pihak yang menentang kerajaan Malaysia akan mengambil kesempatan berhujuh mengatakan isi hatinya untuk meraih sokongan rakyat. Tambahan pula isu royalti minyak masih diperjuangkan oleh PAS Kelantan.

Telah berlaku dulu dimana Perdana Menteri Malaysia Tun Abdullah Ahmad Badawi memberi peluang kepad Menteri Besar Kelantan berucap dalam majlisnya, apa jadi, majlis itu dijadikan semacam majlis PAS kerana selepas Menteri Besar Kelantan berucap penyokongnya dibawah melaungkan "Allah Hu Akbar" seperti nak berperang.

Tindakan untuk tidak memberi ruang kepada Tok Guru Nik Aziz berucap adalah betul dari segi kebaikan parti UMNO tapi adalah sangat tidak betul tidak membenarkan Tok Guru Nik Aziz berucap sedangkan dalam perjanjian diantara penganjur dan kerajaan Kelantan bahawa pada malam ini Tok Guru Nik Aziz memberi ucapan sebelum Dato' Najib dan adalah wajar pihak Kerajaan Kelantan dan PAS membaikot program fiestal Kelantan ini.

Dato' Mustapha Mohamed betul dan Tok Guru Nik Aziz lagi betul memboikatkan majlis tersebut. Yang tidak betul adalah orang yang nak jadi hero mengadakan majlis tersebut.

1 comment:

Penjawat Awam said...

bila takbir, PAS?
bila sebut 1 Malaysia, UMNO?

bila mati, mengucap. PAS ke UMNO?