Tuesday, October 5, 2010

Nik Aziz boleh tambah sejarah Kelantan.

Bazlan bin Baharuddin
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Gua Musang
layak jadi calun.

Di DUN Galas, Gua Musang pengundi orang asli dianggarkan seramai 1,800 orang lebih kurang dan pengundi bangsa cina lebih kurang 1,600 orang ini bererti sudah ada 3,400 orang pengundi yang mana keseluruah pengundi dalam DUN Galas adalah seramai 11,300 orang lebih. Sekiranya pengundi orang asli masih bertuankan kepada 'RAJA' dan YBM Tengku Razalegih Hamzah terima menjadi Pengarah Pilihanraya maka BN tentunya akan dapat kemenagan undi orang asli.

Dan sekiranya orang cina menerima konsep 1Malaysia, rakyat didahulukan maka BN juga akan mendapat undi dari pengundi orang-orang cina ini bererti dua kelumpok pengundi tersebut akan berpihak kepada BN dan mudahlah BN mengalahkan PAS dalam pilihanaraya kecil nanti kerana BN hanya perlu mencari undi melayu lebih kurang 3000 undi dari keseluran undi bagi menyokong BN.

Sekiranya sikap pengundi dikeseluranhan peti undi bersikap seperti pengundi di peti undi BIHAI yang mana didapati pengundinya akan memberi sokongan kepada BN 90% daripada keseluruhan undi maka agak senanglah BN mengalahkan PAS, tapi sekiranya sikap pengundi seperti terdapat di peti undi BALAR yang mana PAS mendapat undi lebih kurang 75% maka sukarlah untuk BN menawan DUN Galas walaupun YBM Tengku Razaleigh Hamzah menjadi Pengarah Pilihanraya BN.

Topik yang hangat diperbincangkan oleh orang ramai berhubung dengan Piliharaya Kecil DUN Galas ini ialah faktor calun terutamanya di pihak BN. Apakah Negeri Kelantan akan menambah sejarah lagi apabila tajuk YBM Tengku Razaleigh Hamzah dicadang untuk menjadi calun BN Dewan Undangan Negeri Kelantan. Logikkah YBM Tengku Razaleigh Hamzah yang sudah menjadi YB Ahli Parlimen bertanding pula sebagai DUN, apabila menang akan menjadi wakil rakyat biasa dan apabila kalah dimana mahu letak kewibawaan YBM Tengku Razaleigh Hamzah dalam arena politik tanahair.

Apakah YBM Tengku Razaleigh Hamzah sanggup menerima risiko kekalahan walhal kerusi Parlimen Gua Musang beliau telah menang dan tergamakkah PAS mahu menentang YBM Tengku Razaleigh Hamzah yang sebelum ini berada diatas pentas bersama PAS mendesak Kerajaan BN supaya menyalurkan hasil royalti minyak kepada Kerajaan Kelantan dibawah pentadbiran PAS.

Walau pun politik itu tidak ada musuh dan kawan yang kekal tapi percaturan politik di Kelantan buat masa ini dikira lebih unik. PAS minta supaya BN tak usah letak calun bertanding untuk memulakan langkah persahabatan dalam isu perpaduan melayu selain itu kata PAS boleh menjimatkan wang perbelanjaan sekiranaya tidak berlaku pertandingan.

Apa kata, PAS tak usah letak calun dan biarkan BN saja yang bertanding dengan syarat Kerajaan BN sanggup menyalurkan wang royalti minyak kepada Kerajaan PAS Negeri Kelantan sebagai tanda bahawa PAS tidak penting sangat kerusi DUN Galas tapi lebih penting wang royalti minyak untuk pembangunan negeri Kelantan dan kesejahteraan rakyat Kelantan. Lagi pun memberi satu kerusi kepada BN tidak menjejaskan kuasa PAS dalam Kerajaan Negeri Kelantan.

Dan sekiranya ini berlaku, Tok Guru Nik Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan akan menambahkan satu lagi sejarah negeri Kelantan. Sekiranya ini boleh berlaku maka akan bermulalah perpaduan melayu dan dalam politik memang ada serba kemungkinan.

1 comment:

eelobor said...

mungkin boleh salur dulu duit, pastu baru tak yah letak calon bertanding. dalam politik janji2 manis itu sudah lumrah dan asam garam. yang ada fakta & bukti pun susah nak cakap kan?