Friday, April 17, 2009

Pilihanraya serentak, DUN Perak dan Penanti?

Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa Zambry dan 6 orang lagi wakil rakyat daripada Ahli Dewan Undangan Perak terlepas dari digantung oleh Spekar dan boleh hadir persidangan Dewan Undangan Negeri yang akan diadakan tidak berapa lama lagi. (belum tentu dapat diadakan)

Dewan Undangan Negeri Perak perlu bersidang sebelum 13 Mei,2009, kalau gagal bersidang maka Spekar berhak mengadap Sultan bagi membubarkan Dewan dan diadakan pilihanraya semula. yang menariknya perhatian sekarang, bilakah agaknya Dewan akan bersidang dan boleh kah bersidang sekiranya Spekar buat onar. Siapakah yang akan keluarkan surat perintah persidangan dan akan jadi perebutankah diantara Spekar dengan Timbalan Spekar untuk mempengerusi persidangan. Dan banyak lagi kemungkinan berlaku.

Oleh kerana negara sekarang dibayangi dengan pilihanraya kecil, kebetulan pula ADUN Penanti di Pulau Pinang letak jawatan dan kerajaan terpaksa mengadakan pilihanraya kecil, maka eloklah bagi meleraikan krisis siapa yang patut mentadbir kerajaan negeri Perak adalah lebih baik pihak kerajaan dan Istana Perak mengambil pendekatan gantleman supaya membubarkan dewan Undangan Negeri Perak dan serahkan kepada rakyat Perak untuk menentukan sekali lagi parti manakah yang diberi mandat untuk menubuhkan kerajaan negeri Parak dan pilihanraya boleh diadakan serentak dengan pilihanraya kecil ADUN Penanti.

Kerana umum mengetahui, sekiranya dibiarkan moral ADUN perak yang tercemar kerana 2 orang dari parti PKR dan 1 orang daripada DAP yang dipilih oleh rakyat supaya menyokong Pakatan Rakyat telah lari dan tidak ada semangat setiakawan oleh sebab-sebab tertentu, maka eloklah jangan biarkan Perak ditadbir oleh sebuah kerajaan yang tidak bermoral, dayus, hina dan memalukan, bukan saja kepada Kerajaan Perak dan rakyat negeri Perak bahkan kepada seluruh rakyat Malaysia.


Saya kira pilihanraya kali ini akan berpihak kepada, siapa yang benar.


No comments: