Monday, April 13, 2009

Kebanjiran Rakyat Asing, pucanya ialah Menteri?

Dalam Blog YAB Perdana Menteri, banyak orang memberi cadangan supaya Kerajaan mengkaji semula kemasukan orang asing ke dalam negara, kerana katanya sehingga kina lebih kurang 4 juta orang rakyat asing berada di Malaysia. 2.5 juta orang masuk secara sah dan halal dan 1.5 juta orang masuk secara gelap ataupun haram. satu angka yang boleh mengacam keselamatan negara.

Sementara itu, Menteri Sumber Manusia Dr. S. Subramaniam bersimpati dengan Persatuan Pengusaha Restoran India Malaysia (PRIMAS) yang meminta kerajaan mengkaji semula kadar bayaran levi pengambilan pekerja asing yang naik 100 peratus daripada RM 1,800 kepada RM 3,600 seorang yang akan berkuat kuasa mei 2009.

Sekiranya kadar bayaran levi begitu tinggi adalah dianggarkan sebanyak 40% restoran India malaysia akan ditutup yang mengakibatkan ramai pengusaha akan jadi bangkerap dan hilang pendapatan sara hidup. Ekoran rayuan itu lantas Menteri Sumber Manusia meminta ahli-ahli persatuan tersebut membuat cadangan baru dan diminta dihantar kepada Kementerian Sumber Manusia atapun Kementerian Dalam Negeri KDN.

Permintaan Persatuan Pengusaha India Malaysia itu memang tepat, mana boleh kezaliman dibiarkan berlaku di malaysia ini, kenapa levi dinaikkan 100% bukan saja kepada sektor perkhidmatan tapi terlibat semua sektor. Apakah kerajaan sudah kurang mendapat hasil sehingga sanggup menghisap hasil daripada bayaran levi kegiatan rangsangan ekonomi negara.

bagaimana kalau kilang-kilang besar seperti Sony dan lain-lain tutup kilang dan pergi ke negara ketiga yang lain, maka bukan saja pekerja asing byang hilang pekerjaan tapi pekerja rakyat kita juga akan hilang pekerjaan dan menambahkan pengangguran, apabila pengangguran bertambah maka penyakit memberotak akan berlaku dan kebencian rakyat kepada kerajaan tidak dapat dibendong lagi.

Otak siapa sebenarnya yang membuat dasar untuk menaikkan levi pekerja sebanyak 100%, kerana dengan cara itu nampak kebodohan pihak kerajaan, kalau tak mahu pekerja asing datang bekerja di Malaysia, bukan cara dikenakan levi yang tinggi. Sepatutnya Kerajaan tidak meluluskan permohonan majikan untuk membawa masuk pekerja asing, maka tidak akan ada seorang pun pekerja asing dapat datang bekerja di Malaysia. Selesai masaalah.

Tapi malangnya, Menteri yang berkuasa untuk membenarkan pekerja asing datang bekerja di Malaysia ada agenda peribadi, Menteri lulus kebenaran untuk membawa masuk pekerja asing dengan syarat mendapat kelulusan khas dan untuk mendapat kelulusan khas Menteri berkenaan pasang kaki untuk memunggut wang secara rasuah, maka berlambaklah pekerja asing dibawa masuk ke Malaysia, walaupun tidak disedaikan pekerjaan.

Inilah rahsia sebenar berlaku kenapa terlalu ramai pekerja asing berada di Malaysia, selain daripada dibawa masuk untuk bekerja ada juga agen-agen membawa masuk dengan cara perdagangan manusia. Guna kuasa untuk jual kelulusan khas. Tapi menteri yang melakukan kerja terkutuk itu lepas bebas?.

Oleh itu Kerajaan dibawah pimpinan YAB Dato' Najib hari ini hendaklah menyusun semula cara dan kaedah bagaimana harus dipantau supaya sebegitu ramai pekerja asing di Malaysia hari ini tidak melakukan kesalahan dan mematuhi peraturan dan dasar kerajaan kita.

Kepada Datuk Seri Hishamuddin, Menteri Keselamatan Dalam Negeri KDN, rakyat asing boleh mengacamkan kestabilan negara sekiranya tidak ditandangi dengan berhemah, mereka boleh membolot kemewahan negara kita, mereka tidak bayar cukai pendapatan, mereka mengamalkan pemebersihan wang secara haram, mereka boleh merogol dan membunuh rakyat kita dan mereka menghina orang kita.

Maka eloklah di ketogerikan diantara rakyat asing yang datang sebagai pekerja asing dengan pendatang asing, yang datang sebagai pekerja asing adalah tanggongjawab majikan untuk menentukan meraka itu betul betul diberi pekerjaan, jangan ada majikan mengambil kesempatan menjual pekerja mereka dan akhirnya lari menjadi pendatang asing. Dan ini telah pun berlaku.

Maka pihak penguatkuasa di Kementerian Dalam Negeri KDN hendaklah menjalankan tanggongjawab dengan sempurna, jangan jadi istilah, harapkan pagar, pagar yang makan padi. saya yakin Dato' Seri Hishamuddin faham dan tahu untuk memperbetul dan bertindak kearah pembersihan gejala yang tidak sihat di Kementerian beliau.

No comments: