Sunday, April 12, 2009

RM 60 billion itu untuk siapa?

Rangsangan 60 billion itu untuk siapa? itulah satu persoalan dan tajuk yang dilemparkan oleh beberapa orang anak kelantan yang balik bercuti dan lepak di hotel renai di kota bharu pada hari jumaat lalu. Untuk siapa? adakah untuk kita-kita, rakyat dibawah ini?. jawabnya TIDAK.

Kerana sejak Kerajaan mengumunkan wang rangsangan sebanyak 60 billion itu, tidak ada satu sen pun dirasai oleh kita-kita. Minyak kereta untuk pulang kampung pun macam biasa, tambang kapal terbang pun seperti biasa, teh dan kopi di kedai che waa pun seperti biasa, pulut pagi dan nasi berlauk pun harga semakin mahal. Jadi siapa yang dapat rangsangan, keluh Asi, Diructor sebuah syarikat IT di Kuala Lumpur.

Realitynya siapa sebenar yang dapat rangsangan yang mana rangsangan itu sebenarnya membolehkan naik semangat dan apabila semangat naik kerja pun mesti kuat. Tapi sayangnya rakyat belum mendapat rangsangan, maka rakyat belum bersedia untuk bekerja kuat bagi mempertahankan kerajaan.

Di Bukit Gantang, rangsangan hanya diberi kepada segelintar pengampu saja, maka rakyat yang tak dapat rangsangan tidak mengundi parti kerajaan, menyebabkan BN Kalah di Bukit Gantang dan Selambau. Ini semua cakap saja mahu memberi rangsangan, tapi rangsangan tidak di agih-agihkan kepada orang yang memerlukan, rangsangan dicurahkan kepada orang telah telah banyak tenaga, kepada kroni-kroni, kepada GLC kepada syarikat-syarkat besar dan kepada yang ada lesen kelas F yang dipilih.

Rangsangan diberi kepada juak-juak yang sudah kaya dalam erti kata yang kaya bertambah kaya dan yang miskin terus papa kedana, sedangkan dinegara kita ini mejoriti pengundinya adalah rakyat yang miskin yang tidak ada pendapatan tetap tapi mahu kongsi bersama diatas kekayaan negara dan setelah mereka sedar bahawa wang rangsangan 60 billion itu tidak sampai atau tidak dapat dinikmati oleh mereka maka mereka itu akan membalas dengan undi apabila berlaku pilihanraya nanti. Yang untungnya parti pembangkang.

Sebenarnya wang rangsangan 60 billion itu adalah senjata yang akan makan tuan sekiranya, keadah, cara dan peraturan tidak dilihat sebagai satu persembahan yang boleh memberi tenaga yang kuat kepada rakyat untuk terus bangkit dengan rangsangan menyokong kerajaan yang sedia ada.

Kerajaan hari ini yang dinamakan kerajaan rakyat, maka otak rakyat semacam saya ini pun perlu diambil kira kalaulah benar kata-kata Perdana Menteri itu, "zaman orang atasan tahu semua atau berasa diri mereka sentiasa betul sudah berlalu", kerana yang membuat BN hampir hilang kerajaan dalam pilihanraya lalu disebabkan pemimpin parti UMNO diperingkat Bahagian banyak mengamalkan polisi diktator dan rasuah politik sementara Menteri pula meletak diri mereka itu lebih berkuasa daripada melaikat dan melayan rakyat secara terpilih.

Dalam masa 6 bulan ini adalah ujian kepada kerajaan pimpinan Dato' Najib, betulkah suara rakyat akan dijadkan suara keramat.

No comments: