Saturday, April 18, 2009

Tangkap, tapi jangan tidak didakwa.

Tahniah, Tahniah, Tahniah kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana telah menunjukkan kepakaran yang memberangsangkan dalam mengintip dan menangkap perasuah negara, iaitu seorang Pegawai Imigresen dan seorang Timbalan Pendakwaraya Kanan, yang mana pegawai kerajaan ini adalah penjawat awam yang bertanggongjawab berhubung penguatkuasa yang ada hubungkait dengan Keselamatan Negara.

Kebocoran Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang, yang mengakibatkan orang asing boleh keluar masuk tanpa dekuman yang sah dengan mudah adalah satu perkara yang serius, perkara yang ada sangkut paut dengan keselamatan negara. Hancurlah negara sekiranya yang masuk ke negara ini bukan pendatang asing yang mahu datang mencari pekerjaan untuk sara hidup anak bini seperti 15 orang warga Bangladesh yang ditangkap oleh SPRM bersama seorang Pegawai Imigresen itu, Bagaimana kalau ada penyeludupan manusia yang didatangkan khas untuk mengintip dan menanam hasutan supaya rakyat kita benci kepada kerajaan.

Begitu juga dengan pegawai di Jabatan Peguan Negara, kalau amalan cari wang dengan mudah yang mana ada orang yang melakukan kesalahan tapi tidak didakwa kerana disogok dengan wang atau habuan lain, maka rakyat tidak lagi takut untuk melakukan perbuatan yang menyalahi undang-undang kerana ada jalan untuk melepaskan diri dengan memberi rasuah kepada pegawai yang mempunyai kuasa untuk menentukan sama ada satu-satu kes itu boleh didakwa ataupun tidak.

Inilah agaknya yang berlaku, apabila ada orang yang nampak melakukan rasuah dan apabila penyiasatan telah dibuat oleh SPRM, tunggu punya tunggu bertahun-tahun tidak ada pendakwaan dibuat. Rakyat tertanya tanya apa dah jadi dengan KES orang kenamaan yang disiasat oleh SPRM tapi tidak ada kesudahan?.

Apakah pendakwaan tidak dibuat juga kerana rasuah? dan siapa agaknya yang rasuah kerana orang yang disiasat berhubung dengan kes rasuah tidak didakwa.

Dua peristiwa diatas agak meragukan ketelusan kerajaan untuk membasmikan rasuah, kerana masih terdapat kes-kes yang dulu disebut oleh Dato' Seri Rais Yatim sebagai kes berprofail tinggi masih tidak ada tindakan pendakwaan yang dibuat.

Oleh itu adalah diharapkan kepada SPRM, jangan hanya pandai tangkap saja, biarlah ianya akan berakhir dengan pendakwaan dan pendakwaan pula janganlah dibuat pendakwaan terpilih. Rakyat akan sentiasa bangga dengan SPRM selagi ada kejujuran.

No comments: