Thursday, September 16, 2010

JENAYAH ?

Dato' Bakri Zinin

Kegembiraan sambutan Hari Raya tahun ini diselubungi dengan 2 peristiwa yang tidak menyenangkan. Pertama kes pembunuhan Sosilawati dengan kejamnya dan gelaran 'Tuanku' Sultan Ismail dan 'Tengku' pada Raja Perempuan Kelantan digugurkan.

Hari Raya Aidil Fitri datangnya satu tahu sekali setelah umat Islam menunaikan kewajipan berpuasa sebulan dalam bulan ramadham dan setiap tahun itulah umat Islam menyambut kedatangan Syawal dengan perasaan syukur, gembira dan bersukaria tak kira dari golongan mana sekalipun, sama ada dari keturunan Raja, Bangsawan, Kenamaan, Kaya atapun Miskin, semuanya mahu gembira.

Tapi malangnya, Pembunuhan kejam terhadap Sosilawati dan rakan-rakannya mencetuskan kesedihan terhadap keluarga tersebut bah juga orangramai turut bersedih, kerena orangramai tidak mahu peristiwa kejam itu terteka terhadap keluarganya.

Sekalung ucapan tahniah dan syabas kepada pasukan polis D'Raja Malaysia terutamanya kepada Dato' Bakri Zinin, Pengarah Bahagian Jenayah PDRM kerena kecekapan kakitangannya sehingga dapat menangkap penjenayah terancang itu dan beserta dapat juga menyelesaikan kes-kes jenayah yang terdahulu sekiranya benar kehilangan beberapa individu ada bersangkut paut dengan pembunuh bersiri itu.

Sanak saudara mangsa bunuh termasuk keluarga Sosilawati tentunya tidak dapat menerima berita kematian itu dengan perasaan terbuka kerana kematian itu dengan cara yang tidak terduga, dibunuh dan mayatnya tidak dijumpai. Sekali lagi pihak polis patut diberi kepujian kerana dengan peralatan yang canggih mayat mangsa dapat ditemui walaupun sudah menjadi 'abu dan dihanyutkan disungai'.

Begitu juga dengan kesedihan dikalangan kerabat dan rakyat yang sayangkan kepada Sultan Ismail Petra, Kegembira Hari Raya dikejutkan dengan peristiwa hitam dan akan dicatitkan dalam sejarah Kesultanan Negeri Kelantan apabila Gelaran 'Tuanku' digugurkan dan begitu juga kepada Tengku Anis.

Dalam kedua-dua peristiwa ini, kesedihanya berbeza, Pada Sosilawti kita tidak nampak kesedihannya kerana dia telah pun sudah mati, tapi kita akan dapat melihat kesedihan yang dialami kepada orang yang masih hidup.

Sekiranya peristiwa tersebut kena kepada diri kita yang tanpa kerelaan. Bagaimana rasanya?

Tahniah kepada Polis D'Raja Malaysia, walau pun masih banyak perkara-perkara yang tidak dapat diselesaikan lagi tapi kadar jenayah dapat dikurangkan. Hanya yang membimbangkan terdapat segelintir anggota polis yang menjalankan tugas kerana desakan pihak-pihak tertentu yang berkepentingan.





No comments: