Monday, September 20, 2010

UMNO Dilema?


Perdana Menteri Malaysia ke 6.

MUBARAK Kedah mempertikaikan pendirian Nazri Aziz berhubung isu PERKASA dan Tun Mahathir Mohamed yang mana Nazri Aziz mensifatkan Utusan Malaysia ada agenda terhadap Tun Mahathir Mohamed. Manakala Tengku Adnan Mansor Setiausaha Agong UMNO Malaysia pusing isu tersebut 360 darjah. Dan KJ selaku Ketua Pergerakan Pemuda UMNO masih belum bersuara.

Nazri Aziz yang suaranya selalu lantang memberi pendapat bukannya secara suka-suka, beliau tentunya ada sebab menuduh demikian, sekurang-kurangnya beliau mahu melihat UMNO dihormati oleh kerabat-kerabat BN yang lain termasuk kompenan BN di Serawak dan di Sabah selain MCA, Gerakan dan MIC.

Nazri Aziz bukannya tak suka kepada Ibrahim Ali atau pun PERKASA, tapi nampaknya beliau lebih meletakkan kepentingan sokongan kerabat dalam BN bagi menghadapi piliharaya umum ke 13 nanti kerana Nazri Aziz sedar tanpa sokongan kuat oleh MCA,Gerakan dan MIC serta parti-parti kompenan lain di Serawak dan Sabah nasib BN belum tentu akan dapat menubuhkan kerajaan kelak.

Begitu jugalah dengan Khairy Jamaluddin(KJ), beliau sudah dapat menghidu bahawa senerio politik Malaysia akan berubah kerajaan apabila parti-parti kompenan BN tidak dapat bersatu dalam pilihanraya umum nanti. Tentunya Nazri Aziz dan KJ tidak mahu melihat BN kecundang dalam piliharaya umum nanti disebabkan UMNO hanya keseorangan dalam menghadapi pilihanraya umum ke 13 kelak.

Diakui atau pun tidak, PERKASA memang hebat kini, kecerdikan dan keberanian Ibrahim Ali telah meletakkan Pertubuhan Peribumi Perkasa lebih hebat dari UMNO dalam mengenengahkan isu-isu untuk kepentingan melayu tambahan pula PERKASA disokong dan didokong oleh bekas Perdana Menteri Malaysia yang juga bekas Presiden UMNO yang dengan cara tersendirinya telah melemahkan UMNO.

Apa tidaknya, setelah Tun Mahathir Mohamed berhenti daripada menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia, Kerajaan BN dibawah pentadbiran Tun Abdullah Ahmade Badawi sering dikritik oleh beliau secara terang dan bersungguh-sungguh sehinggakan rakyat telah menolak kepimpinan Tun Abdullah Ahmad Badawi dalam piliharaya umum ke 12 lalu.

Sebenarnya dengan ujudnya PERKASA telah menjadi harapan kepada orang-orang melayu untuk bersatu mempertahankan hak-hak orang melayu semuga tidak terhakis keistimewaannya. tapi sesuaikan kepada UMNO untuk bersama PERKASA dalam arus sekarang ini yang mana kerabat BN tidak begitu suka terhadap tindakan PERKASA dalam mempertahankan hak-hak orang melayu.

Sesungguhnya perhimpunan PERKASA pada 25hb. September 2010, di Station Keretapi Pasir Mas Kelantan nanti yang mana Tun Mahathir Mohamed akan memberi Ucapan Perdana akan diketahui apa yang tersirat disebalik perhimpunan itu. Adakah PERKASA akan didaftar sebagai sebuah parti politik menjelang piliharaya umum ke13 nanti setelah ahli-ahli UMNO beramai-ramai berhijrah menjadi ahli PERKASA . Tidak mustahil bukan?.

UMNO akan kehilangan ahli apabila PERKASA didaftar sebagai sebuah parti politik dan sekiranya UMNO tidak mahu PERKASA didaftar sebagai parti politik maka UMNO kena berkorban untuk meletakkan calun-calun dalam piliharaya nanti terdiri daripada pemimpin-pemimipin daripada PERKASA, inilah agaknya yang tidak digemari oleh Nazri Aziz dan KJ.

Dengan gelagak pemimpin UMNO yang ada hari ini dan kesombongan Menteri-Menteri UMNO tidak mustahil ahli-ahli UMNO akan berhijrah meninggalkan parti UMNO sebelum menjelang piliharaya kerana orang melayu dalam UMNO sudah ada banyak pilihan untuk menyertai parti politik melayu.



No comments: