Wednesday, September 8, 2010

Jangan dengar sebelah pihak.

KDYMM Tuanku Ismail Petra, Sultan Kelantan Darul Naim.

Hari ini (Rabu 8hb. Sept), Majlis Raja-Raja telah menetapkan supaya dilihat 'anak bulan' untuk menentukan sama ada besok (khamis) berhariraya ataupun hari jumaat umat Islam diMalaysia akan menyambut Hari Raya AidilFitri. Kepada semua yang melihat Blog ini. newkk.blogspot.com saya ingin mengucapkan 'SELAMAT HARIRAYA AIDILFITRI' mohon maaf sekiranya sepanjang saya menulis ada yang tak sedap hati.

Terutama rakyat Kelantan yang telah dan akan pulang ke Negeri Cik Siti Wan Kembang, semuga berhati-hati dijalanraya dengan harapan selamat sampai untuk berhariraya bersama sanak saudara dan keluarga dalam keadaan riang

Juga kena berhati-hati dengan isu-isu di Kelantan supaya tidak termakan dengan berita rekaan dan fitnah sehingga kita akan membuat keputusan yang salah. Sama ada isu politik kepertian, isu kemelut Istana, Isu pembangunan, isu pembalakan, isu jenayah dan sebagainya, kerana silap kita menerima berita silap pula pengatahuan kita yang mengakibatkan kita menyampaikan dalam bentuk yang salah.

Kerajaan Negeri Kelantan telah lama ditadbir oleh YAB Tok Guru Nik Ab.Aziz Nik Mat, kerana parti PAS menang mejoriti yang mana parti BN hanya seperti ada nyawa ikan saja, tentunya dalam kesempatan rakyat Kelantan dari perantau pulang berbagai-bagai aktiviti oleh parti PAS dan UMNO akan dianjurkan, itu semua adalah untuk memikat hati pengundi rakyat Kelantan yang pulang berhariraya supaya dalam pilihanraya nanti parti-parti politik mengharapkan mendapat sokongan daripada mereka.

Kerana kepada PAS dan BN, rakyat atau pengundi luar dari kelantanlah yang akan menentukan kemenangan mana-mana parti dan akan dapat membentuk kerajaan. Pada pilihanraya 2008 ternyata pengundi yang berada diluar telah memberi kemenangan kepada PAS, walaupun BN telah berusaha dengan 'menghabiskan wang' begitu banyak melalui 'BROKER POLITI PITIH' yang bergelar Prof telah "SONGLAP" peruntukan tersebut.

Dan orang itu telah mula mengintai peluang sekarang ini, kerana 25bulan adalah masa yang tidak lama untuk menanti piliharaya ke 13 nanti. mana tahu kalau pemimpin BN masih buta mata dan buta hati lalu melantik dia lagi sebagai broker pengundi luar. Saudara Tarmizi Che Ahmad boleh menceritakan, siapakah orang yang dimaksudkan itu.

Begitu juga dengan isu polis UTK hijeck kenderaan KDYMM Tuanku Sultan Ismail Petra dengan mengunakan senjatapi lebih kurang 50 meter diluar Istana Mahkota, apa motif dan kenapa dilakukan keatas seorang Sultan yang disayangi rakyat. Isu ini juga kena diselidiki betul-betul supaya cerita yang didapati adalah benar. Mendengar cerita daripada Halim Hamat belum tentu ada kebenarannya.

Isu Kerajaan negeri tidak banyak yang diperdebatkan kerana sehingga kini rata-rata rakyat senang dengan pentadbiran Tok Guru Nik Aziz, walaupun Kelantan tidak banyak berubah, rakyat senang dengan PAS bukan kerana PAS itu bagus sangat tapi UMNO dan BN dilihat lebih tidak bagus daripada PAS terutama dikalangan pemimpin UMNO. Itu isu yang sebenarnya kenapa rakyat masih tidak ramai berpihak kepada UMNO/BN di kelantan.

Yang saya nak tanya kepada Tok Guru Nik Aziz dan Ahli-Ahli Exco Kerajaan Kelantan, sempena menyambut HariRaya AidilFitri tahun ini, sudahkan mereka itu telah MENGHADAP KEBAWAH DULI-DULI YANG MAHA MULIA TUANKU SULTAN KELANTAN DAN RAJA PEREMPUAN KELANTAN, bagi melahirkan sikap KERAJAAN NEGERI yang masih bersultankan kepada KDYMM Tuanku Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan Yahya Petra.

Kerana kepada saya, Perlembagaan Negeri Kelantan masih belum diubah.

No comments: