Wednesday, September 15, 2010

Yang Mana hendak dipakai......

Hari ini telah masuk episod kedua dalam bab Pemasyhuran sebagai Sultan Kelantan, percanggahan pentafsiran mengikut undang-undang telah pun berkumandang, Seorang Peguam yang juga Ahli Majlis Perajaan Negeri Kelantan, Dato' Sukri Mohamed mengatakan seperti yang ditulis dalam Malaysia Kini dibawah dan Seorang Pakar Perlembagaan.

Adalah diharap 'Kemelut Istana Kelantan' dapat diselesaikan dengan cara yang baik. Oleh itu diharap tidak ada perkara yang tersirat dalam keghairahan orang yang meminta pihak Kerajaan Negeri Kelantan mengadakan majlis Pemasyhuran itu.

Di Kuala Lumpur , pakar perlembagaan Profesor Emeritus Datuk Shad Saleem Faruqi berkata, mengikut Perkara 63, Undang-undang Perlembagaan Tubuh Kerajaan Kelantan, sebarang kekeliruan tentang pemasyhuran Tengku Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Ismail Petra sebagai Sultan Kelantan boleh diperjelaskan di bawah Mahkamah Persekutuan.

Pensyarah Undang-undang Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu berkata Perkara 63 menyebut Sultan Kelantan boleh merujuk kepada Mahkamah Persekutuan jika sebarang keraguan ditimbulkan akibat salah tafsir berkenaan Perlembagaan Kerajaan Kelantan".

No comments: