Saturday, September 4, 2010

Salam Tok Pa', 'lama tak jumpa'. Sibuk ke?

YB.Dato' Sri Mustapha Mohamed, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Kelantan.


Saya merasa 'gah' apabila Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Kelantan, Dato' Mustpaha Mohamed telah meletakkan perjuangan UMNO kini diatas landasan yang betul apabila beliau mengatakan:-

Pilihan raya itu akan menentukan sama ada orang Melayu akan terus meneraju negara ini atau sebaliknya."Berasaskan kedudukan itu Umno mesti memenangi lebih banyak kerusi parlimen dan negeri bagi menguatkan kedudukan selain terus berkuasa mempertahankan perlembagaan yang sedia ada bagi faedah orang Melayu dan seluruh rakyat Malaysia," katanya semasa berucap pada majlis ramah mesra bersama warga pendidik peringkat pejabat pelajaran Pasir Puteh, di Pasir Puteh malam semalam.

Dengan kenyataan beliau itu tentunya, UMNO Negeri Kelantan terutamanya telah bersedia dan akan terus digerakkan bagi mencapai cita-cita ahlinya untuk melihat Negeri Cik Siti Wan Kembang akan dikuasai oleh UMNO pada Pilihanraya umum ke13 nanti.

Terutama bagi menambah memenangi kerusi Parlimen yang kini hanya terdapat dua kerusi saja iaitu Parlimen Jeli (Dato' Mustapha Mohamed) dan Parlimen Gua Musang (YBM Tengku Razaleigh Hamzah) untuk dihadiahkan kepada YAB Dato Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak bagi mempastikan Kerajaan BN akan memperolehi mejoriti 2/3 di Parlimen kelak.

Tapi adakah ucapan Dato' Mustapha Mohamed itu akan menjadi kenyataan apabila pilihanraya diadakan nanti?. Itulah persoalan yang akan didebatkan oleh seluruh rakyat negeri Kelantan terutamanya ahli-ahli UMNO dan pengundi yang tidak berparti.

Saya yang tiap-tiap minggu turun kebawah akar umbi telah memerhati disetiap Parlimen di Kelantan belum pun mendapat jawapan yang boleh membanggakan bagi UMNO untuk menumbangkan kerajaan PAS apatah lagi bagi menambah kerusi Parlimen, kerana disetiap UMNO Bahagian masih terdapat secara serius pertelingkah diantara pemimpin UMNO Bahagian yang tentu ditahap membimbangkan.

Sebagai contoh, Parlimen Gua Musang akan jatuh ketangan pembangkang sekiranya dalam pilihanraya umum akan datang YBM Tengku Razaleigh Hamzah tidak campur tangan apabila beliau tidak lagi dinamakan sebagai calun BN. Dan buat apa beliau bertanding dan menang sebagai ahli parlimen sedangkan peranan tidak kemana, dan tak mungkin YBM Tengku Razaleigh Hamzagh mahu menjadi wakil rakyat hanya sekadar menerima elaun. tak mungkin.

Begitu juga dikawasan Parlimen yang dulunya dikuasai UMNO, seperti Pasir Puteh dan Kuala Krai, sehingga kini tidak nampak siapa dikalangan UMNO yang boleh ditonjolkan sehingga menyebabkan rakyat disitu tergila-gila mahukan orang itu sebagai wakil rakyat, orang yang mewakili UMNO. Jawabnya tidak ada. Kenapa? kerana UMNO sendiri gagal melahirkan seorang yang benar-benar boleh membantu rakyat secara terus kepada rakyat.

Sedangkan itu semua boleh dilakukan sekiranya pemimpin UMNO sama ada diperingkat negeri ataupun pusat mahu. Sayangnya sehingga hari ini belum pun berlaku, tak tahulah mungkin selepas Hariraya AidilFitri nanti ada sususan baru dan gerakan khas akan dilakukan oleh UMNO Negeri Kelantan.

Kalau tengok ke riak tu, UMNO Kelantan tidak dapat berfungi secara menyeluruh kini kerana masaalah setiausaha Kerja UMNO negeri pun tidak dapat diselesaikan, kerana penyingkiran Sdr Mohd Yassin pun bukan kerana prestasi kerja tapi kerana digambarkan terlalu 'bijak'. Jadi nampaknya dalam UMNO tak boleh ada orang bijik lebih daripada Ketua UMNO Bahagian?.

Eh..eh..eh, bagaimana hasrat Dato' Mustapha Mohamed akan jadi kenyataan, sedangkan jalan untuk memenangi kerusi Parlimen dan DUN masih ada tapi cadangan yang membina yang boleh menjurus kepada kemenangan tidak mahu dipakai.

Maka berbahagialah PAS dan PKR di Kelantan.

5 comments:

add said...

ketua umno bahagian akan kato " wak gapo aku susoh payoh suroh ahli umno pakoh dacing... kalu pakoh pun tok menang jugok di kelate ni,,, jadi gak baik aku perabih duit ko pok pok aku jah,,,, pm ko, tok pa ko, nuar muso ko,,mapoh gi la mungggggg.....


cuba anda komen sikit pendapat saya ni....

add said...

hoooo bak po tok komen pasa pendapat ambo ni abe weiiii... ada kena atah batey hidung jugok ko?

newkk said...

Jujurlah dalam memberi pendapat wahai add. Jangan guna nama samaran sehingga saya tak boleh meneka siapa anda sebenarnya. Unruk saya memberi respon pada komen andda, tunjukkanlah siapa diri anda sebenarnya. buat apa sembunyikan diri , jangan jadi penakut untuk membuat teguran. salam.

add said...

ambo tok nusuk abe wei,,, ambo ore umno jugok,,, kalu tok cayo,,, buka la blog kompilasi ambo tu,,,,

abe tengok lah kompilasi hok ambo copy and paste tu.... tapi bok tey jenis parti kita ni jenis baso pemimpin perangai huduh,, tu yang ambo kecek bering sikit ni,, bukey gapo nok suroh sedar diri ....

newkk said...

ok. add. masuk c-box tu, tarohlah nama betul. baru ngam.