Tuesday, March 9, 2010

Berhati-hatilah.

Aceh, Indonesia.

Dalam serbuan pada 22 Februari lalu, polis menemui raifal, uniform tentera Malaysia dan bahan propaganda termasuk video serangan bom di Bali pada 2002 yang membunuh lebih 200 orang. (sedutan berita dari Utusan Malaysia hari ini).

Yang hendak saya ketengahkan disini ialah ada satu kumpulan di Aceh telah menyimpan 'UNIFORM TENTERA MALAYSIA' bersama-sama RAIFAL sepertimana kenyataan yang dibuat oleh pihak berkuasa Republik Indonesia. tapi tentunya pihak ketenteraan malaysia tidak terlibat tidak pernah campur urusan negara orang. Kenapa pula mereka itu menyimpan uniform tentera kita.

Oleh itu pihak Kerajaan Malaysia hendaklah berhati-hati terutamanya Angkatan Tentera kita, takut-takut ada penyamaran dikalangan anggota tentera yang mudah dilolos oleh pengkhianat yang melakukan jenayah dengan memakai pakaiaan seragam tentera kita kerana pintu masuk antara Malaysia dengan Aceh mudah lolos oleh penjenayah.

Penyamaran sekarang ini berlaku dimana-mana, menyamar sebagai kerabat diraja, menyamar sebagai polis, menyamar sebagai anggota tentera, menyamar sebagai gadis masih lagi dara walaupun anak dah tujuh, menyamar sebagai duda walaupun isteri sudah ada tiga dan banyak lagi penyamaran berlaku, yang sedihnya menyamar sebagai orang alim tapi setiap waktu melakukan munafik. Semua penyamaran itu adalah untuk menipu dan kadang-kadang untuk melakukan jenayah yang boleh membunuh.

Penyamaran mengunakan uniform angkatan tentera adalah perkara yang sensitif, apatah lagi sekiranya dilakukan dinegara lain, kesalahan itu tidak boleh dimaafkan, pihak kerajaan kena mengambil perhatian yang serius terhadap maklumat itu, bagaimana pihak militan boleh mengunakan uniform tentera kita, apakah motifnya dan adakah lapuran itu betul?

Nanti besuk ada berita mengatakan dinegaranya ada orang terserempak dengan anggota tentera malaysia kerana grombolan itu berpakaian uniform tentera malaysia kerana sengaja mahu menyalahkan kita Awas.

1 comment:

zeme said...

Salam Tuan Hj Soberi,

Lebih malang lagi ada yang menyamar sebagai orang luar wahal anak kelahiran Kelantan sehinggakan hak untuk kebajikan negeri sendiri diabaikan dan negeri luar didahulukan.

Wasalam.