Thursday, March 4, 2010

Yang Ku Dengar.

  • Alhamdulillah
KDYMM Tuanku Sultan Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan Yahya Petra telah selamat pulang ke Negeri Kelantan Darul Naim pada jam 12.30 tengahari ini (4hb. Mac, 2010)bersama DYMM Raja Perempuan Kelantan. Ribuan rakyat menyambut keberangkatan pulang Tuanku dilapangan terbang, Pengkalan Chepa, termasuk pemimpin parti politik.

Dato' Mustapha Mohamed dan Dato' Awang Adek dari UMNO . Dato' Ibrahim Ali dari Bebas dan para Exco Kerajaan Negeri Kelantan dari PAS, tapi Tok Guru Nik Aziz, Menteri Besar Kelantan tidak kelihatan, khabarnya Tok Guru Nik Aziz masuk Wad di Hospital USM Kubang Kerian, Kelantan. Jalan yang terbaik untuk mengelak diri apabila telah melakukan kesilapan.

Keberangakatan pulang KDYMM Tuanku dari luar negeri hari ini ada sedikit kepelikan berlaku, yang mana tidak ada pemakluman dari Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri yang mengarahkan semua pegawai tinggi kerajaan negeri dan pusat supaya hadirkan diri bagi menyambut keberangkatan pulang Tuanku, tidak seperti kelaziman yang terdahulu dimana setiap kali KDYMM Tuanku mahu berangkat pergi atau pun pulang ada arahan untuk menghantar dan menyambut kepulangan Tuanku.

Apa muslihat pihak Kerajaan Negeri kita tidak tahu, tapi dengan berlakunya peristiwa yang pelik ini, banyak susek-susok kedengaran di lapangan terbang Pengkalan Chepa pada pagi tadi apa tah lagi tidak ramai ahli-ahli YB dan Pegawai Tinggi Kerajaan yang hadir. Tentunya ada sesautu yang tidak kena.

Nampaknya Episod baru pun bermula di Kelantan setelah suasana tidak menentu berlaku dikelantan sejak KDYMM Tuanku keluar negara untuk urusan perubatan. Termasuklah YAB Menteri Besar Kelantan yang bertaraf Tok Guru di siasat oleh SPRM dalam kes rasuah dan penyalahan kuasa, Cerita Nepotizam dan Kroni meletup, perebuatan siapa akan ganti Tok Guru Nik Aziz sebagai Menteri Besar Kelantan juga telah meletus, Perbalahan soal wang Royalti Minyak dan sebagainya.

Cerita hina menghina juga tidak terlepas sebagai peristiwa malang di Kelantan, sehingga perlumabaan basikal racing pun jadi isu hina menghina, selain beberapa pegawai tinggi kerajaan negeri ada yang dihina dan dimalukan sehingga sanggup melihat kawan menjadi penunggu meja yang kosong dipejabat.

Esok, tentunya masih ada peristiwa baru akan berlaku.


No comments: