Sunday, March 14, 2010

Negara masih kekurangan tenaga boroh.

Pada satu ketika, Kementerian Dalam Negeri (KDN) mempermudahkan proses kelulusan orang asing mendapat PR termasuk rakyat negara Bangladesh. Dan pada satu ketika lain Kementerian Dalam Negeri (KDN) memutuskan dengan tidak membenarkan warganegara Bangladesh masuk ke Malaysia untuk bekerja walaupun pada awalnya telah memberi kelulusan dan telah punggut wang lavi yang mencecah puluhan juta ringgit.

Kerajaan bagi menghalang warganegara Bangladesh supaya tidak dibenarkan datang bekerja di Malaysia berbagai-bagai alasan telah diwar-warkan seperti boleh menimbulkan masaalah sosial dan akan terlahirnya PENDATANG tanpa izin kerana apabila sudah habis tempoh mereka itu tidak mahu pulang ke negara asalnya. Kadang-kadang bercinta dengan gadis malaysia.

Tapi pada waktu yang sama terdapat warganegara Bangladesh mendapat status PR dan berkahwin dengan rakyat malaysia sehingga mendapat zuriat yang mana kehidupan mereka itu aman dan bahagian, kaya raya dan telah membantu rakyat malaysia yang lain mendapat pekerjaan digedung perniagaan mereka.

Apa sebenarnya motif dan massage yang hendak disampaikan oleh kerajaan dengan membatalkan kelulusan pekerja warganegara Bangladesh yang telah diberi kepada majikan dan telah memunggut wang levi yang begitu banyak yang boleh menyebabkan banyak pihak menanggung kerugian. Sedangkan pada masa ini masih banyak terdapat kekurangan pekerja diberbagai-bagai sektor di malaysia yang sedikit sebanyak menjejaskan hasil pengeluaran syarikat.

25 ribu kekosongan jawatan di restoran-restoran diseluruh negara disediakan untuk diisikan oleh rakyat malaysia tapi sehingga hari ini hanya 600 orang yang memohon untuk bekerja, apakah kerajaan masih lagi beralasan untuk menutup pintu kepada warga asing datang mencari rezeki disini terutamanya yang berugama Islam dengan mengatakan "kita tidak mahu orang asing kerana, kita hendak memberi peluang kepada rakyat kita bekerja" dengan erti kata kerajaan tidak mahu menyekat peluang pekerjaan untuk rakyat malaysia.

Tahu kah kita bahawa rakyat malaysia hari ini telah mendapat pendidikan yang tinggi tapi masih lagi menganggur dan mereka itu tidak mahu bekerja sebagai boroh dan kuli, sedangkan orang asing sanggup datang memberi khidmat sebagai boroh dan kuli tapi disekat peluang mereka atas alasan kebanjiran pekerja asing, yang menjadi mangsanya adalah sektor yang memerlukan tenaga boroh untuk mengeluarkan produk yang mana kejayaan tergantung kepada tenaga boroh yang mencukupi.

Satu lagi kepelikannya dasar yang diputuskan oleh kerajaan adalah hanya negara Islam Bangladesh saja yang dibekukan dan dihentikan memberi kebenaran kelulusan tapi negara-negara yang rakyatnya tidak Islam terus dibenar untuk membanjiri datang bekerja di negara ini. Satu lagi perkara yang menjadi tandatanya.

Oleh itu adalah diharapkan pihak kerajaan harus menimbang untuk mengatasi kesusahan pihak majikan kerana terpaksa menghadapi risiko ditamatkan kontrek oleh pembeli dan kekurang produk kerana tidak cukup pekerja. Penubuhan makmal bagi mencari jalan untuk mengatasi lambakan pendatang asing adalah dialu-alukan tapi dalam masa yang sama keputusan hendaklah dibuat secara rasional bagi membenarkan raykat asing berugama Islam datang bekerja dengan tidak memilih negara-negara tententu saja yang boleh. Jangan ada dendam dan irihati bagi menjayakan pengeluaran hasil negara melalui tenaga boroh asing.

No comments: