Saturday, March 13, 2010

Hakim akan putuskan.

sudah janda kah Ellia Suhana?

Peguam Syarie, Zainul Rejal Abu Bakar yang memdakwa mewakili KDYMM Tuanku Sultan Ismail Petra dalam tuntutan pengesahan cerai talak 3 keatas isteri muda Cik Puan Ellia Suhana Ahmad telah pun mengeluarkan kenyataan bahawa beliau tidak akan berhujah melalui media tapi akan mengemukakan bukti-bukti, saksi-saksi dan hujahnya di mahkamah nanti dan biarlah mahkamah memutuskan kesahihannya.

Tentunya pihak mahkamah akan mendapatkan segala butir-butir keterangan daripada pengadu iaitu Nik Rohana Binti Abdul Rahman yang menjadi plantif bagi pihak ketiga yang mana prosedur membenarkannya. Jadi lebih baik tak usah dipertikaikan lagi sebelum kita mendapat gambaran jelas dan kesahihan lafas ceria itu. Kerana tidak mungkin si pengadu tidak takut kepada hukuman sekiranya membuat tuduhan palsu, tambahan pula melibatkan Tuanku Al-Sultan. Ini bukan perkara main-main, nahas nanti.

Dan tentunya akhir sekali Hakim mahkamah syarie akan bertanya kepada diri yang ampunya hak sama ada betul-betul ingin menceraikan isterinya atau pun tidak dan sekiranya yang ampunya diri tidak dapat bercakap maka 'sahlah' berlaku pembohongan dan penipuan dalam kes tuntutan itu. Yang patut kita bersuara ialah supaya mahkamah mempercepatkan kes tersebut dibicarakan kerana melibatkan Institiusi D'raja yang menjadi perhatian semua lapisan masyarakat.

Lagi pun di Kelantan hari ini 'PANAS' dengan cuaca dan gerhana poltik.

No comments: