Thursday, March 25, 2010

"KHOJA HASAN" punca Istana bergolak.

Semuanya akan makan diri, rakyat mempunyai minda yang tajam untuk memutuskan yang mana boleh dipakai atau pun hanya cerita bagi menyedap pihak-pihak tertentu. Tuhan Maha Adil, kenyataan yang ingin menegakkan manang basah akan terurai sedikit masa lagi, sekiranya tidak hari ini akan ada harinya nanti, kebenaran akan menjelma.

Dua perkara yang menjadi tajuk utama perbincangan orangramai yang nanti akhirnya memakan diri kepada pihak yang mempercayai 'cerita ciptaan pihak-pihak yang sudah hilang prinsip hidup' yang mana berusaha menjadikan isu untuk mencari makan.

1. Kemunculan ahli Perlimen yang semasa pilihanraya bertanding atas tiket lambang parti dan hari ini mengistiharkan diri sebagai calun bebas dan mendedahkan secara terancang keburukan, stertagi dan percakapan politik oleh bekas pemimpinnya adalah manusia yang tidak berprinsip. Saya setuju dengan kenyataan YB.Ghafur, Ahli Parlimen Keinabatangan yang mengatakan sekiranya UMNO menerima mereka itu kedalam UMNO tidak mustahil satu hari nanti apabila mereka kecewa mereka juga akan bercakap memburuk-burukkan pemimpin UMNO. Mereka yang keluar parti itu tidak seperti Ibrahim Ali dimana beliau tidak memceritakan hal peribadi Tok Guru Niki Aziz. Ibrahim tidak pernah masuk PAS tapi bertanding atas lambang PAS.

2. Kenyataan akhbar beberapa kali yang dibuat oleh Halim Hamat yang yang mengelarkan dirinya masih Sebagai Pengelola Istana Kelantan (walaupun bermula 18hb. Mac, KDYMM Tuanku telah melantik Tengku Shahabuddin sebagai Pengelola Istana, kalau tak silap saya) mengatakan bahawa Pemangku Raja masih berkuasa dan akan terus berkuasa bagi mejalankan tugas KDYMM Tuanku Sultan Ismail Petra selagi Tuankku gering. Sebenarnya tidak ada sesiapa pun rakyat yang mempertikaikan 'KUASA PEMANGKU RAJA' bahkan rakyat merapat sembah kepada Pemangku Raja sebagai Ketua kepada rakyat jelata, bukan hanya sekarang tapi dari semenjak YTM menjadi Tengku Mahkota Kelantan.

Dalam kenyataan Halim Hamat semalam, Pemangku Raja bertitah selagi tidak ada pengemumun dibuat oleh Majlis Perajaan Negeri selagi itulah Pemangku Raja berkuasa untuk mentadbirkan dalam negeri dan Pemangku Raja tentunya akan melepaskan kuasa setelah Majlis Perajaan Negeri mengugurkankan YTM sebagai Pemangku Raja dan KDYMM akan mula menjalankan tugas memerintah.

Diharap semua pihak hendaklah akur kepada PENGEMUMUMAN yang akan dibuat oleh Pengerusi Masjlis Perajaan Negeri nanti. Tok Guru Nik Aziz secara jujurnya hendaklah mengistihar kepada rakyat isi kandungan surat yang diterimanya yang dijelaskan oleh Majlis Perajaan Negeri. Berkata benarlah, sudah cukup masa untuk Tok Guru membisu, tak usaha berlapik dengan alasan yang membosankan, bertindaklah sebagai morang tua yang berperanan mendamaikan pihak-pihak yang suka bersengketa. Pihak berkuasa dan POLIS mesti menjadi orang tengah yang tidak berpihak.

Apabila Istana Kelantan kembali aman, Pentadbiran Negeri juga hendaklah disusun supaya aman, Pegawai yang menjalankan tugas tanpa mengunakan akal dan fikiran hendaklah diberi kursus dan motivasi yang aggrasif, jika perlu beberapa EXCO juga patut ditukar kerana jangan biarkan ada gunting dalam liptan. Tok Guru juga.

No comments: