Monday, March 15, 2010

Nik Aziz dan Exco menghadap Tuanku Sultan hari ini?

Tok Guru Nik Aziz, Menteri Besar Kelantan.

Saya sebenarnya tidak nak melayan apa yang ditulis dalam cbox saya ditepi tu. Tapi nampaknya saya juga harus memberi pandangan yang adil supaya topik yang dibawa oleh prihatin yang dijawab oleh MAMA sehingga menjadi perkara yang samar-samar. Kepada saya mereka berdua itu sebenarnya tidak tahu 'peristewa sebenar' dan hal peribadi Tuanku Sultan diungkit-ungkit tanpa segan silu.

Kebebasan bersuara sebenarnya ada tahap-tahap tertentu, yang boleh kita mengeluar pendapat dan pandangan, seperti kebebasan bersuara untuk memperbetulkan pentadbiran negeri dan negara, itu boleh. Tapi menyentuh soal peribadi, membuat andaian sesuka hati adalah tidak molek, apatah lagi menyentoh Instituasi D'Raja yang termaktub dalam perlembagaan negara.

Saya ingin mengambil kesempatan untuk menasihati PRIHATIN dan MAMA serta WAN NASRU supaya beralih kepada topik lain, topik yang boleh memberi kesedaran kepada insan yang terlibat dengan rakyat. Bongkarkan segala penyelewengan sekiranya ada, buat lapuran kepada SPRM sekiranya ada bukti orang rasuah dan sebagainya.

Topik Tuanku Sultan tak usahlah kita campur, biarlah diselesaikan secara anak beranak oleh keluarganya. Lagi pun hari ini (15.3.2010, jam 5 petang) Tok Guru Nik Aziz dan Exco Kerajaan Negeri Kelantan akan menghadap KDYMM Tuanku Al-Sultan di Istana Mahkota dan tentunya TGNA akan mengeluarkan kenyataan akhbar hasil daripada peluang menghadap KDYMM Tuanku. Bagaimana tahap kesihatan Tuanku, betulkah seperti yang dikatakan oleh beberapa orang pegawai Kerajaan nageri Kelantan yang ada kaitan dengan Istana bahawa KDYMM Tuanku masih lagi gering, tidak dapat melihat, makan ikut wayar diperut dan tidak boleh bercakap.

Tidak mungkin Tok Guru Nik Aziz akan berbohong kepada rakyat apabila beliau melihat dengan matanya sendiri tahap kesihatan KDYMM Tuanku. Sekiranya Tuanku boleh bercakap bererti KDYMM Tuanku boleh bertitah, boleh mendengar bahawa KDYMM Tuanku sentiasa dapat lapuran apa yang berlaku dalam negara dan luar negara dan apabila KDYMM Tuanku boleh melihat bermakna KDYMM Tuanku tahu apa berita yang keluar dalam akhbar dan TV.

Bermaknanya KDYMM Tuanku tidak gering, sudah sihat walaupun tidak segagah sebelum jatuh gering sembilan bulan yang lalu. DAULAT TUANKU.

No comments: